معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی از ارسال پرونده تخلف دو اپراتور تلفن همراه؛ ایرانسل و همراه اول به تعزیرات به دلیل افزایش قیمت بسته‌های دیتای خود بدون مجوز این سازمان خبر داد.

به گزارش موبایلیکا، حسین فلاح جوشقانی با انتشار تصویر نامه‌ای در توئیتر خود که حکایت از شکایت رگولاتوری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در مورد این تخلف همراه اول و ایرانسل دارد، تاکید کرده که مبالغ گرفته شده از مردم به آنها بازگردانده خواهد شد. او همچنین در این توییت از کاهش زمان پروانه این دو اپراتور خبر داده و نوشته است که در هفته‌ی آتی کمیسیون تنظیم کاهش نرخ تعرفه مکالمات و پیامک را بررسی خواهد کرد.

رگولاتوری در نامه‌‌ای به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام همراه اول و ایرانسل برای افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی را بدون مجوز رگولاتوری اعلام کرده و از این سازمان خواسته تا با این تخلف برخورد شود

در نامه رگولاتوری به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت مستقیم اعلام شده که اپراتورهای ارتباطی ایرانسل و همراه اول بر خلاف مقررات و مصوبات کمیسیون سازمان تنظیم و بدون اخذ مجوز از این سازمان نسبت به تغییر تعرفه خود اقدام کرده و از این طریق وجه غیرقانونی از مشترکان خود دریافت کرده‌اند. رگولاتوری در این نامه یادآور شده که افزایش و تغییر تعرفه‌ای که این دو اپراتور نسبت به آن اقدام کرده‌اند پایه اقتصادی نداشته و میزان و مدل آن نیز مورد تایید این سازمان نیست. همچنین رگولاتوری تاکید کرده که پیشنهاد‌های ایرانسل و همراه اول برای تغییرات تعرفه یک بار «صراحتا» از سوی این سازمان رد و با آن موافقت نشده بود. در نهایت هم رگولاتوری با این توضیحات از سازمان حمایت خواسته تا نسبت به این تخلف رسیدگی لازم را انجام دهد.

از اواخر هفته گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از تغییر قیمت و افزایش چند برابری بسته‌های اینترنت دو اپراتور اول و دوم خبر دادند. به دنبال این اتفاق هم صبح روز شنبه ( ۱۴ تیر) رئیس رگولاتوری در توئیتر خود افزایش قیمت اینترنت همراه در شرایط کرونا را غیر منطقی اعلام کرد و  ضمن اشاره به برخورد با اپراتورهای متخلف گفت که قیمت‌ها باید به حالت گذشته خود بازگردد. 

تا کنون دو اپراتور تلفن همراه نسبت به این اتفاقات واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که بسته‌های عرضه شده در اپلیکیشن همراه من (متعلق به همراه اول) با بسته‌های سایت این اپراتورها همخوانی ندارد (بسته‌های موجود در اپلیکشن بیشتر است) و در همین حال برخی از بسته‌های قدیمی در سایت همراه اول نیز وجود ندارد. بسته‌های اینترنت ارائه شده در سایت ایرانسل همچنان به صورت قدیمی هستند؛ اما در اپلیکیشن ایرانسل من (متعلق به ایرانسل) برخی از این بسته‌ها که اکنون روی سایت در دسترس عموم قرار دارد، دیده نمی‌شوند.

در ادامه فشارهای وزارت ارتباطات برای بازگرداندن تعرفه‌ و بسته‌های حذف شده پرمصرف ایرانسل و همراه اول روز گذشته هم در اقدامی عجیب مدیر کل حمایت از حقوق مشترکان سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که اینترنت رایتل نصف قیمت همراه اول و ایرانسل و در حال حاضر استفاده از رایتل فعلا مقرون به صرفه‌ترین شیوه است. پیمان قره‌داغی ضمن اعلام اینکه آنها پیگیر تخلف اپراتورهای اول و دوم هستند گفته بود که از رایتل خواسته‌‌اند فروش سیم‌کارت را تسهیل کند.