این روزها یکی از خبرهای مهم حوزه تکنولوژی در کشورمان، فعال سازی طرح رجیستری است. به همین دلیل تصمیم داریم تا بررسی کنیم، طرح رجیستری چیست، چرا اهمیت دارد و در زمان خرید، ثبت در سامانه همتا و دریافت کد IMEI به چه نکاتی باید توجه داشت؟ همچنین نحوه ثبت آیفون مسافری در گمرک ورودی و گارانتی کردن آن را بررسی می کنیم.

 

طرح رجیستری چیست ؟

طرح رجیستری، طرحیست که برای اولین بار در اواسط سال ۸۵ در کشورمان اجرایی شد. اما به دلیل اشکالات فراوانی که داشت، در اوایل سال ۸۶ متوقف شد. این طرح سال هاست که در مرحله آزمایشی قرار دارد و بارها اجرایی شده و به دلیل مشکلات فنی متوقف شده است. تقریبا از سال ۹۴ بود که اجرایی شدن طرح رجیستری جدی تر شد و کارگروه هایی برای بررسی تخصصی این طرح تشکیل شدند. اما این طرح از پاییز ۹۶ مجددا کلید خود و به مرحله اجرا درآمد.

 

توضیحات کامل در ادامه....


در تاریخ ۲۰ فروردین بروز رسانی شد : به نقل از منابع آگاه این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه برای کلیه برندها اجرا خواهد شد. در حال حاضر برندهایی نظیر سامسونگ هنوز وارد این طرح نشده اند که بر اساس آخرین اخبار از نیمه اردیبهشت ماه برند های باقی مانده نظیر سامسونگ نیز وارد طرح رجیستری می شوند.

 

در حقیقت هدف اصلی طرح رجیستری، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی های هوشمند است. از آنجایی که درصد بالایی از گوشی های هوشمند موجود در بازار ایران به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، طرحی به نام رجیستری اندیشیده شده تا با این موضوع مقابله شود. در این طرح، تنها گوشی های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشور شده اند، فعال خواهند شد.

 

 

طرح رجیستری : کد IMEI چیست ؟ چگونه آن را پیدا کنم ؟

پس از اجرایی شدن طرح رجیستری، گوشی های موبایلی که از طریق گمرک ایران وارد کشورمان می شوند، کد IMEI آنها در سامانه همتا ثبت می شود. ( بخوانید : کد IMEI چیست؟ ) در این شرایط، تنها گوشی های موبایلی که IMEI آنها در سامانه همتا ثبت شده، با سیم کارت های ایرانی فعال خواهند شد. این بدان معناست که سایر گوشی های موبایلی که از طریق گمرک وارد کشورمان نشده اند، غیرفعال خواهند شد.

 

همچنین اگر جعبه موبایل خود را در اختیار ندارید می توانید با شماره گیری #۰۶#* کد IMEI گوشی خود را مشاهده کنید.

 

طرح رجیستری، ۴ برند سازنده را شامل می شود

نکته مهم : اگر کد IMEI جعبه و دستگاه شما با هم متفاوت بود ، کد IMEI گوشی خود را وارد سامانه همتا کنید.

 

 

طرح رجیستری : تکلیف کاربران چیست؟

کاربران گوشی های موبایل با اجرایی شدن طرح رجیستری، هنگام خرید یک گوشی موبایل، باید دقت زیادی داشته باشند و در هنگام خرید گوشی جدید ، حتما اطلاعات لازم جهت ثبت در سامانه همتا را از فروشنده درخواست کنند. در این زمینه نمایندگان فروش آروند در سراسر کشور می توانند به شما کمک کنند.

 

آخرین اخبار طرح رجیستری را از اینجا دنبال کنید : اخبار طرح رجیستری

طرح رجیستری : روش استعلام رجیستری موبایل با کد IMEI در سامانه همتا

روش چک کردن رجیستری موبایل و تبلت بسیار ساده است. موبایل خود را بردارید و مراحل زیر را دنبال کنید :

 

 گام اول: وارد بخش شماره گیری شوید و شماره #۷۷۷* (ستاره ۷۷۷۷ مربع) را شماره گیری کنید. وارد سامانه همتا می شوید، از گزینه ۱ استفاده کنید و از شما می خواهد که IMEI دستگاه خود را وارد کنید.

 

 گام دوم: کد IMEI گوشی شما یک عدد ۱۵ رقمی است که از روی جعبه می توانید بخوانید ( اگر جعبه در دسترس نیست می توانید با شماره گیری #۰۶#* (ستاره مربع ۰۶ مربع) آن را مشاهده کنید )

 

گام سوم: پس از مدت کوتاهی پیامکی از شماره ۷۷۷۷ سامانه همتا (نه هیچ شماره دیگری) پیامی مبنی بر ثبت بودن یا نبودن دستگاه شما در سامانه طرح رجیستری ارسال می شود. همچنین در پایان این پیامک می توانید ببینید آیا این دستگاه قبلا در بازار ایران با سیم کارت روشن شده است یا خیر!

 

نکته : لازم به ذکر است که انجام طرح رجیستری فقط برای دستگاه هایی می باشد که هنوز سیم کارت وارد آنها نشده است.

 

 طرح رجیستری : آیا کاربران فعلی گوشی های هوشمند با مشکل مواجه می شوند؟

خیر. با اجرای طرح رجیستری، کسانی که پیش از اجرای رسمی طرح، گوشی موبایلی را خریداری کرده و سیم کارت در آن قرار داده اند، با مشکلی مواجه نخواهند شد. طرح رجیستری، در ارتباط با گوشی هایی است که پس از اجرای طرح، روشن نشده اند و سیم کارت های ایرانی در آنها قرار نگرفته است.

 

 

طرح رجیستری : کدام برند ها شامل طرح رجیستری شده اند؟

در سال گذشته برندهای اپل، بلک بری، گوگل پیکسل، شیائومی، تکنو، سونی، نوکیا، ال جی، هوآوی، گوگل پیکسل، موتورولا و دو پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی S9 و S9 پلاس وارد طرح رجیستری شده اند. و بر ساس گفته های کمیته اجرای طرح رجیستری، در اردیبهشت ماه سایر برندها شامل سامسونگ، ایسوس، CAT، لنوو ، آلکاتل، مایکروسافت، ZTE و HTC به طرح رجیستری خواهند پیوست. به همین منظور به کلیه فروشندگان توصیه شده تا در مهلت باقیمانده کلیه گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور نشده است را در اسرع وقت به فروش برسانند.

 

ثبت اینترنتی گوشی های مسافری در سامانه گمرک

نکته مهم قابل توجه کاربرانی که تلفن خاموش دارند :  اگر تلفن همراه به هر دلیلی در چند ماه گذشته خاموش بوده است، لازم است تا قبل از زمان آغاز طرح، تلفن همراه خود را با قراردادن سیمکارت درون آن روشن کرده و حتی المقدور با آن تماس بگیرند یا پیامکی ارسال کنند. در صورتیکه تلفن همراه دارای دو یا چند سیمکارت است، باید با قرار دادن سیمکارت درون همه شکاف‌ها (Slot)، نسبت به فعالسازی تلفن همراه خود اقدام کنید.

 

 طرح رجیستری : تکلیف برندهای بدون نمایندگی در ایران – نظیر اپل – چیست؟

یکی از سوالات اساسی کاربران در مورد طرح رجیستری، تکلیف برندهایی از گوشی های موبایل است که حضور رسمی در ایران ندارند و فاقد نمایندگی هستند. مطمئناً کاربران زیادی از دارندگان برند اپل در کشورمان، این نگرانی را دارند که پس از طرح رجیستری، برای تهیه یک دستگاه آیفون جدید باید چه کار کنند؟ برای این کاربران نیز راه حلی اندیشیده شده است. خریداران محترمی که قصد تهیه گوشی های موبایل از برند اپل را دارند، باید آیفون های اپل را از شرکت های وارد کننده رسمی محصولات اپل به ایران از طریق گمرک کشورمان تهیه کنند.

 

در این میان نیز با توجه به نوسانات بازار تنها برخی از واردکنندگان پرسابقه و رسمی فعالیت خود را به خوبی دنبال می کنند که یکی از این شرکت های وارد کننده رسمی محصولات اپل به ایران از طریق گمرک، گروه توسعه و سرمایه گذاری آروند با سابقه ۱۴ ساله در این حوزه است. با تهیه محصولات اپل از این شرکت، نگرانی بابت طرح رجیستری برای کاربران وجود نخواهد داشت.

 

 

طرح رجیستری : تکلیف گوشی مسافران خارج از کشور و آیفون مسافری چیست؟

کارشناسان طرح رجیستری می گویند هر مسافر تنها می تواند یک دستگاه آیفون مسافری را همراه خود وارد کشور کند. در کنار این ها، کسانی که آیفون مسافری همراه خود دارند، موظف هستند این موضوع را به گمرک محل ورود به کشور اعلام کنند تا دستگاه آن ها در سامانه همتا ثبت شود. در غیر اینصورت آیفون مسافری آن ها تنها به مدت ۳۰ روز فعال خواهد بود. بنابراین اگر از کشورهای خارجی، آیفون مسافری با خود آوردید، حتماً با پاسپورت به گمرگ مسافری فرودگاه ورودی‌تان به کشور مراجعه کنید. پس از پرداخت هزینه های گمرک و ثبت کد IMEI دستگاهتان و اطمینان از فعال بودنش می‌توانید آن را با داشتن شرایطی و حداکثر ظرف هفته از زمان فعالسازی ، آیفون مسافری خود را تحت پوشش گارانتی تکمیلی آروند هم قرار دهید.

 

گوشی های مسافری |‌ روش رجیستر کردن تلفن خریداری شده در سفرهای خارجی

با توجه به اینکه حقوق و عوارض گمرکی واردات گوشی تلفن همراه مسافری ۱۶ درصد ارزش گمرکی بعلاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. توصیه می کنیم به منظور کاهش هزینه ها و اطمینان در دریافت کالای اصل، محصولات اپل را از واردکنندگان رسمی نظیر گروه آروند تهیه فرمایید.

 

طرح رجیستری : کدام دستگاه ها در طرح رجیستری فعال نخواهند شد؟

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری هر کالای الکترونیکی که از گمرک خارج شود دیگر امکان ثبت در سامانه همتا برای فعال شدن در شبکه مخابراتی را نخواهد داشت. در اجرای طرح رجیستری یک پیشنهاد این بود کالایی که وارد می‌شود امکان ثبت در سامانه همتا رجیستری را داشته باشد که بررسی‌ها نشان داد این امکان ممکن است باعث سواستفاده‌هایی شود و برای مثال قاچاقچی کالا را به صورت قاچاق وارد کند و رجیستر کردن آن را به عهده خریدار بسپارد تا خریدار پیگیر اقدامات ثبت گوشی در سامانه همتا رجیستری شود بنابراین همچنان که طبق قانون گمرکات کالایی که از گمرک خارج شود امکان ثبت ندارد در طرح رجیستری نیز اگر واردکننده یا مسافر بدون ثبت کالا را از گمرک خارج کند دیگر امکان ثبت در سامانه همتا برایش میسر نخواهد بود.

 

بنابراین حتما در هنگام خرید گوشی فعال بودن کد IMEI را به شیوه ای که در بالا اشاره شد استعلام کنید.



منبع:  نوشته بهمن امیرزاده در آروندگارانتی