اینترنت ۳G و ۴G به روستاهای ایران رسید.

به گزارش موبایلیکا و به نقل از خبرنگار کالا سودا، نسل سوم و چهارم اینترنت در ایران در حال انتقال به بخش های دور افتاده کشور از جمله روستاهای صعب العبور است.

 

۳G یا ۴G چیست؟

نسل های سوم و چهارم اینترنت یا همان ۳G و ۴G نسل های پیشرفته اینترنت هستند. این فناوری ها نسبت به GPRS یا نسخه ابتدایی اینترنت سرعت بالاتری دارند و امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می دهند. در ۳G سرعتی ۲ مگابایت بر ثانیه برای دسترسی به شبکه (و اینترنت) در حال سکون، یا در حالت حرکت کند (مثل راه‌ رفتن) سرعتی تا ۳۸۴ کیلوبیت برای ثانیه و در اتومبیل سرعتی حدود ۱۲۸ کیلوبیت برای کاربر فراهم می شود.

برقراری ارتباط صوتی بی‌سیم در مناطق وسیع و پهنای باند وسیع برای جابجایی اطلاعات در مناطق تحت پوشش با سرعتی حدود ۵ تا ۱۰ مگابیت در ثانیه. همچنین ایجاد ارتباط تصویری و ویدئویی از خدمات اینترنت ۳G برای کاربران است.

۴G هم نسل چهارم اینترنت همراه است که از نظر امکانات و سرعت از نسل سوم  پیشرفته تر است. سرعت واقعی که ۴G برای کاربران فراهم می کند حدود ۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

۳G و ۴G در ایران

ایران در جایگاه هشتاد و هشتم ارایه نسل سوم اینترنت قرار گرفته و تنها کشور‌هایی مانند توگو، نپال و عراق وضعیت نامناسب‌تری نسبت به کشور ما در این رتبه‌بندی دارند. میزان دسترسی به ۳G یا فناوری‌های پیشرفته‌تر در ایران ۶۱.۴ درصد بیان شده است.

از نظر ارائه نسل چهارم اینترنت نیز ایران با میانگین سرعت ۵.۱۳ مگابیت بر ثانیه، رتبه هفتاد و سوم را تصاحب کرده است.

سال گذشته محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رسیدن اینترنت های نسل ۳ و ۴ به کل شهرهای ایران خبر داد. حالا هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش دارد این فناوری ها را به کل روستاهای کشور برساند.

در همین رابطه، دورافتاده ترین روستاهای ایران هم در حال دستیابی به اینترنت های نسل سوم و چهارم هستند. از این میان می توان به اقدام روز گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد که سایت ارتقای نسل سوم و چهارم تلفن همراه با هزینه ۲۵ میلیارد ریال را در روستای خرگوشی از توابع دهستان بیابان سیریک راه اندازی کرد.